Born of Marantz Model 7
The Model 7 was born in late 1958. Partially designed by Saul Marantz himself, it was the first Marantz Stereo preamplifier and had an extraordinary and lasting success. The device came with a new very innovative phono three-stages, having a gain of over 64 dB. The model 7C is identical but it was supplied of an own wood cabinet.
Front panel in anodized silver (from left to right) Upper level: Input selector (Microphone/Phono2/Phono1/Tape-head/FM-AM/FM (Multiplex)/TV/Auxiliary – Volume – Pilot lamp – Left treble control – Right treble control. Mid level: Tape(Play/Monitor) – Phono equalizer (Old Col[umbia] LP/ RIAA/ Old 78) – Low frequency filter (100 [cycles]/Off/50 c) – High Frequency filter (5 kc/ Off/ 9kc) – Power. Lower level: Mode (Channe B/A+B/ Channel A/ Stereo/ Stereo Reverse) – Balance – Left bass control – Right bass control.
Nascita del Marantz Model 7
Il Model 7 nacque alla fine del 1958. Parzialmente progettato dallo stesso Saul Marantz, fu il primo preamplificatore stereo della Marantz ed ebbe uno straordinario e duraturo successo. L’apparecchio è dotato di un nuovo innovativo circuito fono a tre stadi, che è capace di un guadagno di 64 dB. Il model 7C è identico ma veniva fornito dalla Casa direttamente con un cabinet in legno.
Pannello frontale in anodizzato argento ( da sinistra a destra), livello superiore: Selettore ingresso (Microphone/Phono2/Phono1/Tape-head/FM-AM/FM (multiplex)/TV/Auxiliary – Volume – Lampadina accensione – Controllo alti sinistro – Controllo alti destro. Medio livello: Tape(Play/Monitor) – Phono equalizzatore (Old Col[umbia] LP/ RIAA/ Old 78) – Filtro basse frequenze (100 [cicli]/Off/50 c.) – Filtro alte frequenze (5 kc/ Off/ 9kc) – Power. Livello inferiore: Mode (Canale B/A+B/ Canale A/ Stereo/ Stereo Reverse) – Balance – Controllo bassi sinostro -Controllo bassi destro.
Rear panel (from left to right):AC Outlets (no. 6) 5 Switched – 1 Unswitched (1700w Max). Upper level: Channel A/Channel B Output level adjustements – Output 1 – Output 2 [either may be used] – Recording Outputs – Tape (Play/Monitor) – Aux input – TV input – FM (multiplex) – FM -AM inputs – Tape Equalizator Adjust – Tape head inputs – Phono 1 – Phono 2 inputs – Mic input. Lower level: Fuse – Tubes (12AX7/ECC83 n.6) – Chassis ground.
FM and AM plug-in
“Plug the FM tuner into Channel A and AM tuner into channel B. To use either one monophonically, turn the mode knob to the corresponding channel. For FM-AM stereo reception turn the mode to Stereo. FM (Multiplex): connect the channel A or left output of a multiplex tuner or adapter into the upper FM(Multiplex) input and channel B or right output to the lower input. TV: monophonic TV sound may be connected to channel A. Stereo broadcasts in combination with AM or FM may be treated as described in the “FM-AM” paragraph above, by inserting the second source into channel B.” [from the Owner’s manual]
Pannello posteriore (da sinistra a destra):AC Outlets (no. 6) 5 Switched – 1 Unswitched (1700w Max). Livello superiore: Regolatori livello di uscita canale A/Canale B – Uscita 1 – Uscita 2 [possono essere usate entrambe] – Uscita Recording – Tape (Play/Monitor) – Aux input – TV input – FM (multiplex) – FM -AM inputs – Regolatore Equalizzazione nastro – Tape head inputs – Phono 1 – Phono 2 inputs – Mic input. Livello inferiore: Fusibile – Valvole (12AX7/ECC83 n.6) – Terra dello Chassis.
Collegamento FM e AM
“Collegare il sintonizzatore FM al canale A e il sintonizzatore AM al canale B. Per utilizzare uno dei due in modalità monofonica, ruotare la manopola della modalità sul canale corrispondente. Per la ricezione stereo FM-AM, impostare la modalità su Stereo. Ricezione FM (Multiplex): collegare il canale A oppure l’uscita sinistra di un sintonizzatore multiplex oppure un adattatore nell’ingresso superiore FM(Multiplex) e il canale B o l’uscita destra nell’ingresso inferiore. Collegamento alla TV: l’audio TV monofonico può essere collegato al canale A. Le trasmissioni stereo in combinazione con AM o FM possono essere trattato come descritto nel precedente paragrafo “FM-AM”, inserendo la seconda sorgente nel canale B.” [dal manuale dell’utente]
Marantz Phono Circuit
The innovative three-stage phono circuit of Model 7 was named “Marantz circuit”. The tube complement was invariably formed by six 12AX7/ECC83. Marantz produced also few units named Model 7r, electrally identical to the previous Model 7, easy recognizable for an extended 19” rack-mountable front panel with handles. This version was intented primarily for professional use.
Il circuito phono Marantz
L’innovativo circuito fono a tre stadi fu definito il “circuito di Marantz”. La dotazione delle valvole è stata sempre di sei 12AX7/ECC83. La Marantz produsse anche poche unità di una versione chiamata Model 7r, elettronicamente identica alla precedente, riconoscibile per il pannello frontale più esteso e dotato di maniglie. Questa versione era destinata principalmente all’uso professionale.
SPECIFICATIONS
Power requirement: 117V AC, 50/60 cps
Power consumption: 35 watts
Frequency response: within 1/2 dB from 20 to 20,000 c.
IM distortion: 10v equ.peak RMS 0,1% – 2V equ.peak RMS 0.01%
Total noise: 20-20,000 c. 80 db below 10mv phono input with RIAA curve. Hum is far below thermal noise.
Gain (to main output): Phono/Tape-head:64.5 dB – Mic 62 dB – High level: 22.5 dB. To rec. output: Phono/Tape-head 42 dB – Mic 40 dB – High level 0 db
Dimensions: 14 3/8 W x 5 3/8 H x 8 1/2 D
Shipping weight: 20 lbs
Available on request:
- the Owner’s manual
- the Service Manual
- Schematics
SPECIFICHE
Alimentazione: 117V AC, 50/60 cps
Consumo: 35 watt
Risposta in frequenza: entro 1/2 dB da 20 to 20.000 Hz
Distorsione di intermodulazione: a 10v di picco equivalente RMS 0,1% – a 2V di picco equivalente RMS 0.01%
Rumore totale: 20-20,000 Hz 80 db sotto 10mv di ingresso phono con RIAA curva. Il ronzio è al di sotto del rumore termico.
Guadagno (to main output): Phono/Tape-head:64.5 dB – Mic 62 dB – High level: 22.5 dB. To rec. output: Phono/Tape-head 42 dB – Mic 40 dB – High level 0 db
Dimensioni: 14 3/8 W x 5 3/8 H x 8 1/2 D
Peso con imballi per spedizione: 20 libbre
Disponibili a richiesta:
- il manuale dell’utente
- il manuale di servizio
- schemi
Model 7 T
Marantz Model 7 solid state
Marantz decided to entry in solid state product market only when they have devenloped new circuits, able to reducing low noise and distortion, usual in transistor devices. Therefore, in 1966 they released the solid state version of Model 7, named 7T Solid State Stereo Console.
Front panel in anodized silver. (From left to right) Upper level: Input selector (Tape head/Microphone/ Phono 2/ Phono 1/ Tuner/ TV/ Auxiliary 1/ Auxiliary 2) – Volume – Treble left control – Treble right control. Mid level (at the center) Tape functions (Tape play or Monitor/Out/ Tape copy) – Phono equalizer (Old Col[umbia] LP/ RIIA/ Old 78) – Low frequency filter (100/ Out/ 50) – High frequency filter (5 kc/ Out/ 9 kc) – Power switch. Lower level: Mode selector (Channel A/ Channel B/ Mono A+B/ Stereo/Stereo Reverse) – Balance – External recorder jack (Record/Playback) – Headphones jack – Bass left control – Bass right control.
The two front panel jacks allow recording, copying or playback with an external tape recorder. It makes possible and easy duplication of tapes with front panel and rear panel recording outputs.
Il Model 7 allo stato solido
La Marantz decise di entrare nel mercato dei dispositivi allo stato solido solo quando fu in grado di sviluppare nuovi circuiti capaci di ridurre il rumore e la distorsione. Pertanto nel 1966 la compagnia lanciò la versione allo stato solido del Model 7, chiamata Model 7T Solid State Stereo Console.
Pannello frontale in anodizzato argento. (Da sinistra a destra) Livello superiore: Selettore ingresso (Tape head/Microphone/ Phono 2/ Phono 1/ Tuner/ TV/ Auxiliary 1/ Auxiliary 2) – Volume – Alti controllo sinistro – Alti controllo destro. Medio livello (al centro) Tape functions (Tape play or Monitor/Out/ Tape copy) – Phono equalizer (Old Col[umbia] LP/ RIIA/ Old 78) – Low frequency filter (100/ Out/ 50) – High frequency filter (5 kc/ Out/ 9 kc) – Accensione. Livello inferiore: Selettore Modo (Channel A/ Channel B/ Mono A+B/ Stereo/Stereo Reverse) – Balance – Jack per registratore esterno (Record/Playback) – Jack cuffie – Bassi controllo sinistro – Bassi controllo destro.
I due jack sul pannello frontale consentono la registrazione, la copia o il playback con un registratore esterno. In tal modo è possibile e anche facile la duplicazione di nastri collegando gli ingressi tape del pannello posteriore al jack record del pannello anteriore.
Back panel: On the left 5 Switched AC Outlets – 1 Unswitched AC outlet (1100 W max). From left to right. Upper level: Output to amplifier (2 for Channel A/2 for Channel B) – Tape recording Output – Tape Equ. Adjust for Channel B – Inputs (Tape-head/Micr/Phono 2/Phono 1). Mid level: Fusing – [Center Channel Output] Level – Output level (High/low) – Tape input – Chassis Ground. Lower level: Center channel output – Scope test output – Tape Equ. Adjust for Channel A – Input (Tuner/TV/Aux 1/Aux 2)
CENTER CHANNEL OUTPUT
These jacks may be used with “derived” center channel systems or for remote monophonic loudspeaker applications. Both output channels of the 7T are sampled and mixed to form an A+B (left plus right) monophonic signal wich can be fed to an additional external power amplifier. The amplitude of this signal is controlled by the level adjustement on the rear panel of the 7T. [from the Owner’s manual]
TAPE EQU. ADJUST
These two adjustements have been factory calibrated for precise NARTB (also known as NAB) tape playback equalisation with standard playback heads. [from the Owner’s manual]
Note: NARTB (National Association of Radio and Television Broadcasters), born in 1951, changed its name in 1958, becoming NAB “National Association of Broadcasters”. to include the television industry.
Pannello posteriore. A sinistra 5 prese ausiliarie dipendenti più una indipendente (1100 W max). Da sinistra a destra, livello superiore: Uscite per l’amplificatore (2 per il Canale A/2 per il Canale B) – Uscita Tape recording – Regolazione Equalizzazione Tape per il canale B – Ingressi (Tape-head/Micr/Phono 2/Phono 1). Livello medio: Fusibile – Regolazione livello uscita [Canale Centrale – Livello uscita (High/low) – Ingresso Tape – Terra dello chassis. Livello inferiire: Uscita Canale centrale – Uscita per oscilloscoio – Regolazione equalizzazione Tape per il canale A – Ingressi (Tuner/TV/Aux 1/Aux 2)
CENTER CHANNEL OUTPUT
Questi jack possono essere utilizzati con sistemi a canale centrale “derivati” o per applicazioni di altoparlanti monofonici remoti. Entrambi i canali di uscita del 7T sono campionati e mixati per formare un segnale monofonico A+B (sinistra più destra) che può essere inviato a un ulteriore amplificatore di potenza esterno. L’ampiezza di questo segnale è controllata dalla regolazione level sul pannello posteriore del 7T. [dal manuale di utilizzo]
TAPE EQU. ADJUST
Queste due regolazioni sono state calibrate in fabbrica sui valori precisi previsti dall’associazione NARTB (conosciuta anche come NAB) per l’equalizzazione del nastro con le testine magnetiche standard. [dal manuale di servizio]
Nota: la NARTB (National Association of Radio and Television Broadcasters), nata nel 1951, canbiò il suo nome nel 1958, diventando NAB “National Association of Broadcasters”. al fine di poter includere l’industria televisiva.
On the rear panel of Model 7 appears invariably the lettering: LONG ISLAND CITY, NEW YORK, as Company address. In the Model 7T the address has apparently changed in WOODSIDE, NEW YORK. However, the address is the same, because since 1953 they were located at 25-14 Woodside, Long Island City 6, New York City. Successively they moved in California and later in Itasca (IL). Finally they left USA to settle in Japan.
Sul pannello posteriore del Modello 7 appare invariabilmente la dicitura LONG ISLAND CITY, NEW YORK, quale indirizzo della Compagnia. Nel modello 7T l’indirizzo apparentemente sembra cambiato in WOODSIDE, NEW YORK. In effetti si tratta del medesimo indirizzo, dal momento che la Marantz è rimasta collocata fin dal 1953 al 25-14 Woodside, Long Island City 6, New York City. Successivamente essa si trasferì in California e più tardi in Itasca (Illinois). Infine lasciò gli Stati Uniti per stabilirsi in Giappone.
SPECIFICATIONS
Transistor number: 23. “Each transistor has been selected and positioned for optimum performance in the circuit. Interchanging positions may degrade performance”. [Marantz official warning, wrtitten inside the device]
Power requirements: 120V (105-130V) AC 50/60 Hz
Power consumption : 9 watts
Frequency Response 20-20,000Hz ±0.5dB
Total Harmonic Distortion – 1 volt @ 2kHz, non measurable – 5 volts @ 2kHz, 0.02 – 10 volts @ 2kHz, 0.03
IM Distortion 0.15% at 10V rms equivalent peak output
Signal to Noise Ratio: 100 dB
Hum and Noise: 100 dB below high level input
Gain: Phono to main output – 63.5 ± 1.0 dB; Phono to recording output – 42.0 ±0.2 dB; High level to main output 21,5 ± 0.8 dB
Can be converted to 240V AC (Split primary windings permit adaptation to 210-270V)
Available on request:
- Owner’s manual
- Service manual
- Schematics
SPECIFICHE
Transistor: 23. “Ciascun transistor è stato selezionato e posizionato per prestazioni ottimali nel circuito. Scambiarne la posizione può degradare le prestazioni” [dal manuale dell’utente]
Alimentazione: 120V (105-130V) AC 50/60 Hz
Consumo : 9 watt
Risposta in frequenza 20-20,000Hz ±0.5dB
Distorsione armonica totale – 1 volt @ 2kHz, non misurabile – 5 volt @ 2kHz, 0.02 – 10 volt @ 2kHz, 0.03
Distorsione di intermodulazione 0.15% a 10V RMS potenza di picco equivalente
Rapporto segnale-rumore: 100 dB
Ronzio e rumore: 100 dB entro ingresso ad alto livello
Guadagno: Phono to main output – 63.5 ± 1.0 dB; Phono to recording output – 42.0 ±0.2 dB; High level to main output 21,5 ± 0.8 dB
L’apparecchio può essere convertito a 240 V AC (Gli avvolgimenti primari divisi consentono l’adattamento)
Disponibili a richiesta:
- il manuale dell’utente
- il manuale di servizio
- schemi
Marantz Model 7k
Made in USA (1979)
In 1979 Marantz released a new version of Model 7, apparently reserved to Japanese market, named 7k. The device looks very close to the previous model. It is considered very similar or even the same, not only in external appearance but also in circuitry. Unfortunately it very difficult to find furter information about specifications. If someone have them, please contact me.
Nel 1979 la Marantz diffuse una nuova versione del Model 7, apparentemente riservata al solo mercato giapponese, denominata 7k. L’apparecchio è considerato molto simile al precedente, non solo esteriormente ma anche per la circuitazione interna. Sfortunatamente è molto difficile reperire ulteriori informazioni circa le prestazioni. Se qualcuno fosse in possesso di ulteriori particolari, per favore mi contatti.
Sul pannello posteriore la dicitura CHATSWORTH, CALIF. U.S.A. quale indirizzo della Compagnia e il nome del modello 7k.
(PRESUMED) SPECIFICATIONS
Power requirements: 100V AC 50/60 Hz
Power consumption : 35 watts
Frequency Response 20-40,000Hz ±0.1dB
Maximum output 15V
Rated output Pre out: 2V
Impedance: Microphone: 1.4mV / 1MΩ – Phono1, 2: 1.2mV / 47kΩ -Tape-Head: 2.5mV / 1MΩ FM – AM, FM (Multiplex), TV, Aux, Tape-play: 140mV / 330kΩ
PRESTAZIONI PRESUNTE
Alimentazione: 100V AC 50/60 Hz
Consumo : 35 watt
Risposta in frequenza 20-40.000Hz ±0.1dB
Uscita Massima 15V
Uscita pre a potenza nominale: 2V
Impedenza: Microphone: 1.4mV / 1MΩ – Phono1, 2: 1.2mV / 47kΩ -Tape-Head: 2.5mV / 1MΩ FM – AM, FM (Multiplex), TV, Aux, Tape-play: 140mV / 330kΩ
Model 7 Reissue by VAC
Model 7 Reissue by VAC
In 1995 the Company VAC (Valve Amplification Company), born in USA in 1990, entered into an agreement with Marantz Japan. The purpose of this agreement was the re-edition of the famous Model 7, Model 8B and Model 9. They spent all their efforts to recreate these devices as the originals. No printed circuits were used and only few components, such as signal capacitors and rectifiers, were chanced. The Model 7 Reissue was manufactured until 1998.
Front panel anodized silver. The lettering “Marantz Stereo Console” has been silkscreened and not photo etched, such as the original Model. No other aesthetic differences.
Model 7 Reissue by VAC
Nell’anno 1995 la compagnia statunitense VAC (Valve Amplification Company), nata nel 1990, stipulò un accordo commerciale con la Marantz Giappone. Lo scopo era la riedizione dei famosi Marantz Model 7,Model 8B e Model 9. Fu fatto ogni sforzo per ricreare questi apparecchi come in originale. Non furono utilizzati circuiti stampati e solo pochi componenti, quali i condensatori di linea e i rettificatori, furono sostituiti con altri equivalenti. Il modello 7 Replica fu costruito fino al 1998.
Pannello frontale in anodizzato argento. La scritta “Marantz Stereo Console” è stata ottenuta da un processo di serigrafia e non di foto-incisione. Per il resto non si rilevano altre differenze macroscopiche.
Back panel. The main differences respect to the original model are:
– Resettable thermal fuse instead of traditional fuse.
– IEC cord instead of the fixed cord
– MARANTZ® logo – Model 7 – MADE IN USA
– Different power supply : 120V/60 Hz – 100V/60 Hz – 220V/50 Hz
Pannello posteriore. Le principali differenze con il modello originale sono:
– Fusibile termico resettabile anziché quello tradizionale
– Cavo di connessione IEC anziché il cavo elettrico bloccato
– Le scritte “MARANTZ® – Model 7 – MADE IN USA”
– Differente alimentazione: 120V/60 Hz – 100V/60 Hz – 220V/50 Hz
SPECIFICATIONS
Rated Output 2V
Maximum Output(Pre-out 1 kHz) 15V
Frequency response 20 – 40,000 Hz ± 1 dB
Input sensitivity/Input impedance Mic 1.4mV/1 MΩ – Phono 1,2 1.2 mV/47 kΩ – Tape Head 2.5 mV/1 MΩ – F M,AM/FM,TV,AUX/TAPE PLAY 140 mV/ 330 kΩ
Maximum allowable input (1 kHz) Mic 140 mV – Phono 1,2 140 mV – Tape Head 300 mV
Power requirement 120V AC, 60 Hz (USA version) – 220V AC, 50 Hz (Europe/East Asia) – 100V AC,50/60 (Japan version)
Power consumption 35w
Dimensions (mm) 391 W x 155 H x 261 D
Weight 5.0 kg
Available on request the Owner’s manual.
SPECIFICHE
Uscita nominale 2V
Uscita massima (Pre-out 1 kHz) 15V
Risposta in Ffequenza 20 – 40.000 Hz ± 1 dB
Sensibilità Ingressi /Impedenza Ingressi Mic 1.4mV/1 MΩ – Phono 1,2 1.2 mV/47 kΩ – Tape Head 2.5 mV/1 MΩ – F M,AM/FM,TV,AUX/TAPE PLAY 140 mV/ 330 kΩ
Ingresso massimo consentito (1 kHz) Mic 140 mV – Phono 1,2 140 mV – Tape Head 300 mV
Alimentazione 120V AC, 60 Hz (USA version) – 220V AC, 50 Hz (Europe/East Asia) – 100V AC,50/60 (Japan version)
Consumo 35w
Dimensioni (mm) 391 L x 155 A x 261 P
Peso 5.0 kg
Disponibile a richiesta il manuale di utilizzo.